Nelson Mandela en de apartheid - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ana-Carmen Terrones - WaarBenJij.nu Nelson Mandela en de apartheid - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Ana-Carmen Terrones - WaarBenJij.nu

Nelson Mandela en de apartheid

Door: Ana-Carmen

Blijf op de hoogte en volg Ana-Carmen

05 Augustus 2009 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Eerst en vooral wat problemen gehad met de simkaarten. Gezien de criminaliteit in ZA mag je geen SIMkaart meer kopen zonder je gegevens te geven, en moet je een inlander zij. Dus Hannah dit voor ons geregeld, maar wees gerust, het was niet zo eenvoudigm omdat haar pas niet voldoende was ze moest zelfs een bewijs van woonst hebben, dus terug naar huis. Daarna zijn we naar het huis van Nelson Mandela gegaan, dat nu een museum is. We hebben ook het huis van Tutu gezien. Hannah vroeg mij naar mijn indruk, gezien het in de sloppenwijk was. Ik vond dat het nog meeviel, als je dit vergelijkt met Ecuador. Natuurlijk zijn we niet tot het diepste gegaan, en zou het verder wel verschrikkelijk arm zijn. Daarna heeft ze ons afgezet in het apartheidsmuseum omdat zij nu niet kon brossen en wel lessen moest volgen aan de unief. Eerst wel lekker gaan eten in het Casino van JB, maar toen ik binnenkwam als toerist en mijn camera gebruikte, waren ze er niet zo blij mee. Ik heb er toch wel enkele kunnen nemen. Het eten was lekker.
Het apartheidsmuseum was zoals de naam het zegt : apart. We krgen verschillende inkomkaarten. Ik kreeg nie-blank, en ja de andere kaart was blank only. Je ko;t apart binnen, maar na een tijdje zie je wel hetzelfde. Het museum is ingedeeld in twee grote stukken. Een deel over Mandela en zijn leven en gevangenschap, een ander groot deel over de apartheid. Ook over de armoede van de blanken in de goedzoekerstijd, maar het contrast, dat zij wel geholpen werden.
`s avonds wilden ze met ons naar een Jazz cafe gaan, maar bleek dicht te zijn. Niemand vond dat erg omdat we allemaal zo moe waren> We hebben dan lekker thee gedronken, met Belgische suikerwafels, met mignotjes erop en dan eventjes in de micro. Ze vonden het geweldig. De chocolade wordt gerantsoeneerd, en bewaard als goud. Dankzij Ann en Hanne had ik niet alleen pralines bij, maar heel veel chocolade van Jacques en Cote D`or. De olifantjes vonden ze leuk gevonden. En Herman stoefen dat de pralines van Neuhaus de besten waren :-)

En dan, ja dan zijn we gaan slapen, na afscheid van heel de familie genomen te hebben.

• 06 Augustus 2009 - 17:37

Anneke:

Blij dat ze de chocolade zo lekker vonden :-)
    Ge ziet af en toe weet ik ook wat ik doe... behalve met pralinnekes...